2008-11-22

Галатияликларга ёзилган мактуб талқини

Бугундан бошлаб, бир биродаримиз ёки опамиз илтимосига биноан, Галатияликларга ёзилган мактубнинг талқинини ёзиб бораман. Масиҳий мухлисларимизда саволлар ёки изоҳлар бўлса менга электрон почта орқали хат ёзишингиз мумкин, ёки мана шу мақола тагида коммент ёзсангиз бўлади; ёзган комментингиз ўша захоти чиқмаса ҳам, мен уни тез оради оламан ва унга жавоб ёзаман. Худо инояти сизга ёр бўлсин!

Галатияликларга ёзилган мактуб талқини

Масиҳий муаллим талқини
Интернетдаги саҳифа: http://masihiy-muallim.blogspot.com/


1-боб
1-оят
Инсонлaр томонидaн эмaс, инсон орқaли ҳaм эмaс, бaлки Исо Мaсиҳ вa Уни тирилтиргaн Отaмиз Xудо томонидaн ҳaворий қилиб тaйинлaнгaн мен – Пaвлус,

Биринчи оятда бу мактуб муалиффи Павлус эканлигини билиб оламиз. Айрим мактубларнинг муаллфи Павлус бўлсада, у айтган сўзларни бошқа инсон, яъни Павлуснинг ёрдамчилари ёзган бўлиши мумкин.
Бу оятда у ўзининг ҳаворий (апостол, яъни элчи) эканлигини таъкидлаб ўтади; уни инсонлар ҳаворий деб номламаган, балки Исо Масиҳ орқали Худо Ота Павлусни ҳаворий деб тайинлаган эди. Нега Павлус бу ерда ўзини Худо томонидан ҳаворий деб тайинланганлигини таъкидлаб, ҳимоя қиляпти? Қачонки масиҳий Худо инояти ҳақидаги хушхабарни ваъз қилса, биринчи навбатда душманлар унинг таълимотига ҳужум қилади. Бироқ таълимот Худоники бўлгани учун улар унга қарши тура олмайдилар. Бунга мисол қилиб Стефанни айтсак бўлади: у билан айрим яхудийлар бахс қилишади, “бироқ унинг сўзидаги ҳикмат ва Руҳга қарши туролмадилар” (Ҳаворийлар 6:10). Кейин иккинчи навбатда шу душманлар Павлуснинг ўзига ҳужум қиладилар. Улар уни ҳақиқий ҳаворий эмас дейдилар, чунки у Қуддусдаги ҳаворийлар билан яқинмас ва улар унга қўл қўйиб дуо қилишмаган дейдилар. Бундан ташқари Павлус ҳақида турли хил ёлғонлар ва бўҳтонлар айтишарди; бунга унинг бошқа мактубларида ёзган сўзлари мисол бўла олади.
Павлусни бошқа одамлар юбормаган эди, ҳамда инсоний ташкилот ёки инсон буйруғи билан у иш тутмаган эди. Бироқ Павлусни Ота Худо хушхабар айтишга юборган эди – мана шу энг асосий масала эди. Чунки агар одамни бошқа одамлар нимадир қилишга юборган бўлса, будай одам қийинчилик ва қаршиликларга кўп ҳам чидай олмайди. Худо одамни юборган бўлса, унда Худонинг Ўзи унга қувват беради ва ёрдам беради; шунинг учун Павлус Худо унинг олдига қўйган мақсадларни Худо қуввати билан бажарар эди. Шу билан бирга Павлус бошқа одамлар олдида бош эгмасди, яъни уларга ўз ҳаворийлигини буйсутдирмасди. Чунки бу ҳаворийлик одамлардан келмаган, шунинг учун одамлар уни ҳукм қила олмасди. У биринчи навбатда Худога итоак қилиб, Унга бўйсунарди ва Худонинг йўлида юрарди.
Шу ернинг ўзида Павлус Худо Ота Исони ўликдан қайта тирилтирганини айтади; бу шунчаки айтилган сўзлар эмас, балки бу Инжил Хушхабарининг маркази ва мағзидир. Агар хушхабаримиз марказида Исо хочда ўлиб, қайта тирилгани бўлмаса, демак бу Худонинг хушхабари бўлмай қолади; биз Худо хушхабарини албатта айтишимиз керак. У марказий мавзу бўлганлиги учун ҳам шайтон унга қарши чиқади. Кўпгина бошқа дин вакиллари айнан шу мавзуга, яъни Исо қайта тирилгани ҳақидаги хабарга қарши чиқадилар. Демак Исо қайта тирилиши хушхабарнинг асосий мавзуси экан; агар сиз шу мавзу борасида тўғри саволлар бериб, шу саволларга Муқаддас Китобдан жавоб изласангиз, Инжил Хушхабари нима эканлигини янада аниқроқ билиб олишингиз мумкин.

No comments: